Gustav uppdaterad till 16.0.7229

Gustav buggfix installerad. Läs mer på Nya funktioner Gustav 16.0 /ABF IT support

2019-10-28 09:40:56

Problem med certifikat i Citrix efter uppdatering till MacOS 10.15 Catalina

Efter uppdatering till MacOS 10.15 Catalina kan det bli problem med certifikat (Buypass ej betrott) i Citrix. Uppdatera till Citrix WorkspaceApp 19.10.2, finns på https://sf.abf.se eller direkt på citrix.se /ABF IT support

2019-10-22 21:07:39

www.abf.se webbanmälan uppdaterad 2019-10-18

www.abf.se är uppdaterad 2019-10-18 med förändring på funktionen webbanmälan.

När arrangemang som uppfyller villkoren:
* Endast webbflaggan "Anmälningsbar" är aktiverad.
ELLER
* Är fullsatt (oavsett webbflaggorna direktanmälan, onlinebetalning)

Då kommer deltagaren att bli anmäld som "Reserv", få besked om det på webbplatsen och i mail.
I Gustav blir deltagaren markerad som "Reserv" och flaggas med "Webbanmälan är inte godkänd"
I Gustav för arrangemang där det finns webbanmälda reserver där "Webbanmälan är inte godkänd" kommer även att synas på Startsidan: "Med webbanmälningar".

Känd bugg: Flaggan förekommer också på andra deltagarposter som inte är reserver. I dessa fall har det ingen påverkan på deltagaren eller startsidan och kan ignoreras.

/ABF IT Support


2019-10-18 12:54:14

Gustav uppdaterad till version 16.0 2019-09-06

Gustav uppdaterad till version 16.0 2019-09-06. Första versionen av Gustav E-tjänster finns på https://arretjanst.abf.se. Läs mer på Nyheter Gustav 16.0 /ABF IT support

2019-09-06 08:50:39

Varning för uppdatering av flash!

https://techworld.idg.se/2.2524/1.722959/falska-meddelanden-programuppdatering

2019-09-05 11:40:16

Uppdatera Citrix-klient?

Du som har en nyare version av Citrix-klient kommer då och då att bli uppmanad att uppdatera Citrix Workspace. Du rekommenderas att alltid följa den uppmaningen.
Du känner igen Citrix Workspace på den blå-vita ikonen.
I sitt programfönster
I aktivitetsfältet
I systemfältet

I systemfältet kan du högerklicka på Citrix-ikonen för kontrollera om det finns en nyare version, det är den första åtgärden du bör pröva om du har problem med program via Citrix (Gustav, Utforskaren, m.m.).


Med vänlig hälsning!
/ABF IT Support


2019-08-30 08:40:04

Problem att starta Citrix?

”Unable to launch your application. Contact your help desk with the following information:
Cannot connect to the Citrix XenApp server.SSL Error76: The Security certificate “Bypass Class 2 CA2”


När du försöker starta Citrix receiver får du ovanstående felmeddelande:


Orsak: Din dator har sparad, föråldrad, felaktig information (cache) om att säkerhetscertifikatet "Bypass Class 2 CA2" är återkallat av utgivaren.
Lösning: Uppdatera Citrix-klienten till Citrix Workspace.

1. Avinstallera Citrix receiver via kontrollpanelen.
2. Starta om datorn.
3. Surfa till https://sf.abf.se och installera Citrix receiver
4. När Citrix receiver är installerad, högerklicka på Citrix-ikonen i systemfältet (vid klockan) och välj "Check for updates"
5. Ladda ner och uppdatera till Citrix Workspace.

MVH
/ABF IT Support

2019-07-02 12:00:08

VB: Viktigt!

Om du fått ett mail där uppmanas att ange ditt användarnamn/lösenord så är det ALLTID ett bedrägeriförsök.
Kasta bort/radera mailet utan åtgärd.

OM DU AV MISSTAG UPPGETT DITT ANVÄNDARNAMN/LÖSENORD TILL BEDRAGAREN MÅSTE DU OMEDELBART BYTA LÖSENORD.

Om ditt konto används för massutskick av bedrägeriförsök så riskerar det att misstänkliggöra hela e-postdomänen @abf.se.
Som användare av e-post förväntas du känna till att sådana här försök förekommer.
Om vi upptäcker att användarkonton används för massutskick kommer de omedelbart att spärras.

/ABF IT Support

2019-05-16 14:17:19

Access denied i Citrix?

Under början av januari är det många som använder Citrixprogram och det gör att vi ibland slår i taket för antal samtidiga användare.
När det blir så visas meddelandet access denied för de som försöker starta program.
Om möjligt, använd Palette, Agdaweb och epost direkt via datorn webbläsare, länkar finns på sidan https://www.abf.se/personalsidor.

Användningen är som störst mellan 10.30 – 14.30, om ni kan styra arbetet till andra tider än dessa fördelas belastningen bättre.
Det är också viktigt att ni stänger Citrixprogram direkt efter att arbetet är klart.


IT drift och support, 08-613 50 30
https://support.abf.se, support@abf.se
ABF Förbundsexpedition

2019-01-15 12:34:25

www.abf.se ny funktion för reservanmälan.

Om ett arrangemang har uppnått max antal deltagare eller dess startdatum har passerat får deltagaren nu valet att anmäla sig som reserv.



MVH
/Joakim för ABF IT Support

2018-09-18 16:46:50

1 2 3